
Jag drömmer alltid om en vit jul! Jag vill ha snö på julafton! …och gärna klart och soligt också! Jag är så trött på allt detta regnande… som att bo i ett grått duggregnsmoln. (Det går åt mängder av spolarvätska…)
Vad det gäller julpynt är vitt en favoritfärg även där. Denna vackra vita pappstjärnan med paljetter kommer från Watt & Veke och heter Myrra.
Den vintriga bilden är min från den 4 feb 2006.
Julplaneringslistan

Så här ser min lista ut: Julplaneringslistan!
Här är uppdatering nummer 1 av listan.
Nu kommer uppdatering nr 2:
Amaryllisen vi fick av Ps mamma växter i takt med att listan betas av 🙂
Barnen tittar på julkalendern på tv. Den är bra! Särskilt dottern och jag gillar den. Varje dag ser de fram emot att öppna luckor! Fina pepparkakor har vi bakat och utegranen är på plats. Första ljuset har vi tänt i adventsljusstaken, hyacinterna har redan slagit ut… Jag har köpt julfrimärken men jag har ännu inget att sätta dem på. Nya lussekläder är införskaffade. Filofaxblad har snälla pappa köpt åt mig. En krans finns på ytterdörren.
Det finns en hel kvar att göra. Handla julklappar är jag långt ifrån klar med… Städa och julpynta det får vänta lite. I helgen ska vi i alla fall ha en pysselkväll med ljusstöpning. Maken och jag ska åka på julbord! Dottern och jag ska gå på en julkonsert. Det ser jag fram emot. Ha en skön helg!
Vilken färg har din jul?
Linda livinglikelinda undrar vilken färg min jul har.
Min jul är vit och lite röd!
Vit röd och grön, de klassiska färgerna. Mitt favoritpynt är adventsljusstaken och elljusstakarna. Jag skulle gärna vilja ha en elfluga i rött!
(men den är lite väl dyr.)
Det är mycket svart och vitt på julsakerna i år och inte något rött. Jag vill gärna ha med någonting i rött.
Rosa och svart är inte min jul i alla fall… Ingen rosa julgran och ingen rosa elljusstake från Rusta. Inga svarta tomtar… inga kulörta lyktor…
Bild från: Family Living.
Framsteg!

Några små haltande steg framåt idag!
Tidigare inlägg: Gipsad! och Gipset borta!
Tillägg den 16/12: Nu går han bra, man ser att han haltar men han går riktigt bra ändå nu. Springer också!
Villervalla

Bilder från: https://www.villervalla.se/
Jag var inne i en butik som säljer kläder från Villervalla. De är jättefina!
Härliga och mjuka. De finns upp till storlek 116.
(Det blev tyvärr inte något köp… min dotter har 122.)
Så ett tips till er som har mindre barn!
Godsaker!

Idag har jag smakat vaniljtryffel från Åre Chokladfabrik. God! Blåbärstryffeln är nog min absoluta favorit än så länge. På önskelistan att provsmaka står: Lingontyffel, Hjortrontryffel och Lakritschokladkola. Lakrits och choklad är en god kombination som den måste jag ju bara testa någon gång!
Tidigare inlägg: Lyxtryffel från Åre och Pepparkakstryffel och Kalas!
ordlös onsdag
tisdagstema – horisont

En bild från idag på vägen hem från jobbet.
Solen går upp och ner under tiden jag är på jobbet. Den mörkaste tiden på året nu… Vid horisonten ser jag att det kommer att ljusna, att 2008 kommer att bli ett bra år. Det kanske blir ett riktigt turår till och med? Bättre än 2007 måste det bara bli! Fler horisont-bilder hittas via tisdagstema.
Mjuk pepparkaka med lingongrädde
Hos svärmor/farmor bakade vi hårda pepparkakor och mjuka lussebullar. Hemma har jag bakat hårda saffransskorpor och mjuk pepparkaka. Min pepparkaka blev kanske inte lika fin som Leilas men förhoppningsvis lika god. Gott var det! tyckte i alla fall jag. Som ni ser på bilden så är kakan något halverad… Den var svår att få ur formen. (Smöra mera, svalna längre?) Detta måste jag prova igen!

Mjuk pepparkaka med lingongrädde
Förberedelsetid: 20 min Tillagningstid: 30 min Färdigt på: 50 min
Ingredienser 1 kaka:
3 ekologiska ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
2 msk pepparkakskrydda
1 dl filmjölk
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 dl rårörda lingon
smör och mandelspån till formen
Lingongrädde:
3 dl vispgrädde
1 dl tjock grekisk yoghurt
0.5 dl rårörda lingon
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
Smält smöret med pepparkakskryddan och blanda det och filmjölk med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten. Tillsätt rårörda lingon.
Smörj en sockerkaksform, bröa med krossat mandelspån och fyll med smeten.
Grädda kakan naturell i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller. (sikta florsocker på.)
Lingongrädde: Vispa grädden lätt och vänd ihop den med yoghurt. Smaksätt med rårörda lingon.
Årets gran


Den växte här under den stora tallen.
Träning vecka 48
Hela familjen var i simhallen. Bra träning för lillkillens ben. Han tog sig framåt i vattnet med flythjälp och tyckte att det var roligt! Tösen var i simskolan förstås. Det går sakta framåt. Hon är försiktig av sig…
Någon annan träning har det inte blivit denna veckan. Jag har inte varit sjuk men inte heller på topp. Trött och lite snuvig. Denna tiden på året är det svårt med träningen…
Kristyr
Jag gillar bäst vit. Tösen ville förstås ha rosa också 🙂

Vi har bakat!

Med hjälp av farmor och faster bakade barnen pepparkakor och lussekatter igår! Det är mysigt att baka tillsammans. Dottern var duktig med lussebullarna. Det var hon som fixade russinen! Det är jag som gör de stora tjocka hjärtanen. Helst vill jag ha kristyr på också.
Igår kväll tände vi fönsterljusstakarna. Idag tände vi första ljuset av fyra i adventsljusstaken. Idag ska P♥ göra utegranen klar med lampor i.
Så en hel del julstämning det har vi!
Tillägg:
Detta är ett jättebra recept: Mamma bulldegs saftiga och fluffiga lussebullar.
Lucköppning

Men var är snön? Ingen snö så långt ögat kan nå och prognosen kan visa…

Saffransskorpor

Jag skrev ju att jag skulle baka och ha en kompis över på fika. Nu blir det så att vi ska åka till henne istället. Men det gör ju ingenting för jag har bakat ändå 🙂 Jag har tänkt att ta med mig några av mina nybakta saffransskorpor till henne! Jag har ju svårt att följa ett recept till punkt och pricka… Denna gången var det att jag bara hade en istället för två påsar saffran. Men det räckte det kan jag lova. Råsocker hade jag också missat så det fick bli vanligt. Här kommer receptet från Leilas jul:
Mammas supergoda saffransskorpor
Förberedelsetid: 20 min Tillagningstid: 35 min Färdigt på: 2 tim 55 min
Ingredienser:
100 g smör
1 g saffran
2 ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
5 dl vetemjöl
1.5 tsk bakpulver
1.5 dl hel sötmandel
Råsocker
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret tillsammans med saffran, häll över i en bunke och rör ner äggen.
3. Blanda de torra ingredienserna med hel sötmandel och vänd ner det i bunken.
4. Forma degen till 3 längder och lägg dem på en plåt. Strö över råsocker.
5. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 25 minuter.
6. Ta ut dem och sänk temperaturen till 125 grader.
7. Skär längderna i 1 centimeter tjocka skivor och lägg tillbaka dem på plåten.
8. Torka skorporna i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.
9. Stäng av ugnen och låt skorporna stå och torka i eftervärmen tills ugnen kallnat (eller över natten).
