En ny cykel

dbs

https://www.dbs-cykel.se/
Dottern lärde sig att cykla förra våren.
Det gick bra, mycket tack vare springcykeln tror jag.
Hon har en 16-tums cykel nu och den räcker nog ett tag till. Men hon ser stor ut på den. Hon är 6 år nu och 118 cm. Nästa cykel kommer att bli en 20-tums. Den ska passa när hon är ca 6-10 år. Vi får åka och prova ut en. Jag gillade den på bilden. Här hittade jag några goda råd angående barncyklar.

hopp!

hopp
Foto: Pappa ♥
Här är jag ca 10 år och har byggt mig en egen plint av några torv- och jordsäckar. Det var kul! …så länge det varade… 🙂
Mina föräldrar har scannat in diabilder till digitalt. Jätteroligt att titta på!

Mars

mars
Idag är det regn… men igår var det sol och då fotograferade jag denna bilden!

"Anledningen till att skottdagen ligger i slutet av februari snarare än vid slutet av året, är att den gamla Romerska kalendern, som användes av romarna innan Julius Caesar introducerade den Julianska kalendern år 46 f.Kr.,
började med månaden mars.
Skottdagen placerades alltså i anslutning till deras (tidigare) nyår."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skott%C3%A5r

Tillägg: Dagens låt: So Sick (of love songs) med Ne-Yo
Danny sjöng den så fint igår på Så ska det låta.

stilrent? opersonligt?

Vad betyder ordet stilren/stilrent?

Jag tänker att det betyder oblandat. Om man tar inredning som exempel:
När någonting är stilrent då har man en viss stil, man blandar inte mellan olika stilar, utan håller sig till en ren stil, vilken som helst.

Stilrent tror jag ibland används när man egentligen menar sparsmakat eller minimalistiskt.

Vilka stilar finns det då?
Inredningsportalen tar upp: Indisk, Skärgård, Minimalistisk, Medelhav, Lantligt.
I mitt inlägg om Mio från 2005 var stilarna Skandinavisk, Klassisk, Romantisk, Rustik. På heminredning.se beskrivs New England, Shabby Chic, med flera.

En sak är i alla fall säker, mitt hem är inte stilrent. Det är snarare stil-löst…
Om jag skulle få inreda mitt hem i den stilen jag vill ha så, vet inte inte riktigt vad den stilen skulle heta… Det skulle vara en "ljus, luftig, skandinavisk, minimalistisk, New England-aktig"-stil. 🙂


Tillägg den 1/3:
Anna Glimtar skriver: "Vad jag tycker är intressant är definitionen "personlig" inredning. Är inte allas inredning personlig på nått vis? Hur opersonlig den än må vara?!??"

Lyfter upp mitt svar också: "Ja, vad är det, personlig inredning? Kanske att man hittat på stilen själv, något som inte är taget direkt från en tidning, d v s man har blandat stilar eller skapat nya stilar… Men hur man än inreder så blir det ju personligt så fort man sätter upp ett foto eller lägger några kläder över en stol. Viktigast är nog att inreda så att man själv trivs, oavsett om det är en stil, eller om det är modernt eller inte…"

Jag gillar nog det som beskrivs som "opersonligt "och "stilrent" tror jag.
Vet inte riktigt vad jag ska ta som exempel. Men jag gillar när det är ganska så tomt, kalt, vitt, välstädat, undanplockat. Jag vill gärna ha lite "hotellrumskänsla" i mitt sovrum. Här är två somrum jag gillar:
Hempel och Simon & Tomas. (Lugn och ro i sovrummet.)
Sedan fattar väl vem som helst att det blir personligt eftersom jag har gjort det med min touch. Jag menar så fort vi flyttar in där så blir det ju vårt med våra foton och tavlor och våra kläder slängda över en stol, och våra böcker på bordet och så vidare.
Det kanske bara är så att man längtar efter rent och sparsmakat när man har småbarn. 🙂


Tillägg den 2/3:
Andra relaterade ord: Stilfullt. På engelska stylish… hur ska man översätta det?

Skottdagen

Det är inte mars idag utan det är ju den 29 februari, Skottdagen!
En extra dag! Vad ska ni göra idag? Någon som ska fria?
Det går ju bra vilken dag som helst, men har man inte kommit för sig innan så varför inte passa på just idag!

Magdalena Ribbing skriver, som vanligt klokt, om detta med att fria:
"I dag sitter inga kvinnor och väntar på att bli gifta när en man behagar fråga om detta, alltså friar. Kvinnor liksom män friar när det är dags att göra så, när man känner att det är bra. Frieriet är ju en fråga om att lova trohet och leva livet ut med varandra. Och det kan en kvinna fråga lika väl som en man gör det."
Läs hela svaret här: DN.

Varför ska man vara gift då? Den där känslan av att visa för varandra (och för sin omgivning) att man menar allvar med förhållandet. Att man vill vara tillsammans, känna trygghet, och vara en familj. För mig var det mycket det där att känna att man var en familj, ha samma efternamn och ha det klart redan innan man får barn.

Sambo eller gift… det finns en skillnad. Inte bara känslan utan juridiskt.
Jag hittade lite om det här:
https://www.vigsel.nu/
https://www.brollopstorget.se/
https://www.brollopsguiden.se/
Det finns många inspirerande sidor att läsa på, med svar på alla dina frågor!
Så kom igen nu, "idag sitter inga kvinnor och väntar"… eller? 🙂