
Jag fick denna disktrasan av P♥s mamma för ett tag sedan. Nu har jag hunnit att prova den och den känns riktigt bra! Den är gjord av lin och tillverkad av Växbo Lin – Skandinaviens enda linspinneri. Växbo ligger mellan Bollnäs och Söderhamn. Det finns många fina dukar, löpare, servetter, handdukar, disktrasor med mera där. Disktrasan finns i en mängd olika färger! Titta under produkter, övrigt på deras hemsida: https://www.vaxbolin.se/
Kategori: Inredning
Cosas magasinets påsknummer!

https://www.cosas.se/magasinet/index.htm
Anneli, denna flitiga myra, har knåpat ihop ett helt nytt Cosas magasin!
Denna gången handlar det om påsken. Missa inte detta! 🙂
Färgglada mönster!

"French Bull reinterprets melamine, a nostalgic material popular in the 1960's, with a fresh look for a modern lifestyle, bringing back this familiar and functional, accessibly priced material in graphic and modern patterns otherwise not available." https://www.frenchbull.com/
Precis som Cleopethra så fastnade jag för dessa färgglada mönstren
från French Bull!
"Bakelit som är det allra äldsta plastliknande materialet uppfanns i USA i början av 1900-talet av belgaren Leo Baekeland. För många har den svarta bakeliten nästan blivit synonym med gamla väggkontakter, strömbrytare och LM Ericssons svarta bakelittelefon från 1931.
Efter bakeliten kom fler nya härdplaster som melamin, karbamid och kasein. Melaminplasten har likheter med porslin och kan färgas till vilken färg man vill, varför den snart blev populär inte bara till skålar, slevar, kannor, citruspressar och vispskålar, utan också till hela matserviser.
I USA var melaminserviserna mycket populära, delvis för att de var billigare än keramiska serviser."
https://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=875&a=189143
kikki.K

https://www.kikki-k.com.au/catalog/index.html
Vilka fina saker jag hittade! via Chic picks och Saras betraktelser.
"Kristina Karlssons företag "kikki K" har återigen uppmärksammats i hennes nya hemland Australien. Företaget har utsetts till årets invandrarföretag i landet. – Det är en otrolig ära att få det här priset, jag känner mig utvald, säger Kristina Karlsson."…
…"I Sverige finns än så länge kikki K:s produkter på några få utvalda ställen men Kristina har planer på att expandera även i Europa. – Stockholm, Köpenhamn, London är intressanta platser, säger Kristina."
Hallands Nyheter dec-06
Kitsch Kitchen

Tösen valde ut detta kortet, plus några till (och klistermärken och servetter och presentpapper), när vi var på Lagerhaus. På kortet står det Kitsch Kitchen. På den sidan fanns en hel del kul att titta på. Dottern och jag har väl inte riktigt samma smak där 🙂 Hon gillar kitschiga rosa plastiga ljusstakar och prylar och glitter och sånt som de flesta småtjejer gör. Hon tyckte att det var jättekul att följa med mamma till Lagerhaus!
Yankee Candle

Bild från: Amorina
Jag blev påmind om något jag har funderat på länge. men som inte har blivit av. Jag behöver nya doftljus och vill prova denna sorten från Yankee Candle.
Anne Taintor
"You know them. You love them…all the glam women and men featured on our magnets, note cards and other must-have Anne Taintor products.
But did you know that all the artwork we use comes from authentic vintage advertisements from the 1930s, ‘40s and ‘50s?"…
Mera spännande läsning här: https://www.annetaintor.com/models.html
Burleigh Pottery

https://www.burleigh.co.uk/
"Established in 1851, Burgess Dorling & Leigh is one of the few pottery firms still being run under family ownership. Steeped in Staffordshire's Pottery history, this fine old business has been manufacturing best quality, pure English pottery for over 150 yrs."
https://www.burleigh.co.uk/about-burleigh.php
Visst är det vackra mönster? Särskilt det översta, Calico, gillar jag. De viktorianska mönstren är vackra, sånt som farmor hade upphängt på väggen… Jag är mer och mer inne på lantköksstilen tror jag… 🙂 Jag tittar mycket på vitt och romantiskt nu.
Davida

Via bloggen Dagbokstankar hittade jag till https://www.davida.dk/ med mängder av mysiga inrednings- och trädgårdsprylar. Lite vårinspiration!
Vårnytt från Cult Design

Eget collage med egna bilder på egna krukor+ljus! 🙂
Jag gillar verkligen detta mönstret från Cult Design. *glad*
Trevlig helg!

Trevlig helg önskar Nilla.
Underbara bilder från Cosas!
möbelmässan

Stockholmsmässan foto: Magnus Skoglöf
Mässornas mässa Möbelmässan Stockholm Furniture Fair öppnar idag. Jag var där 1995. Oj, det var ett tag sedan… Det hade varit kul att gå någon gång igen. Sånt blir aldrig av nu. Jag gillar mässor!
Någon bloggare som har en rapport, säg bara till! 🙂
Vilka prylar och köksmaskiner har du?
I Family Living 2/2007 på sidan 104-105 är rubriken Tillbaka till 80-talet och det handlar om ”Hi-Tech Retro” 80-talet köksprodukter är tillbaka i en ny lyxig design.
Vilka av dessa prylarna hade du då och vilka har du eller vill du ha nu?
Läskmaskinen SodaStream. Maskinen laddas med en kolsyrepatron, sedan kan man kolsyra sitt vatten och även tillsätta olika smaker om man vill för att göra läsk. Vi hade en redan 1975. Den var vit med orange handtag och det tillhörde tre glasflaskor. Vi barn tyckte att det var kul att göra läsk. Den föll i glömska några år, hade en återkomst runt 1986 för att sedan glömmas igen. Det kan hända att den finns kvar och fungerar ännu. Men jag är inte intresserad av att göra kolsyrade drycker. Det går ju lika bra utan.
Solariet. Vi hade ett solarium 1979. Det satt högt uppe i taket och var orange. Det fanns vita sollampor och röda värmelampor i det. I mitten av 80-talet kom sedan vita solariehimlar med lysrör i. Jag minns at vi solade under en sådan hemma hos en kompis. Efter det solariebäddar med sol både uppifrån och underifrån på samma gång. De var så stora så de var inte vanliga som hemmasolarier. Jag har inte varit en av dem som har solat jättemycket. Nu för tiden har vi inget och vill inte ha något solarium. Att gå och sola t ex på Friskis & Svettis solarier gör jag ungefär 6-7 gånger på ett år.
Fonduegrytan. Mamma berättade att pappa hade en fonduegryta i koppar när de flyttade ihop på 60-talet. Det var bara för lite sedan som hon kastade den. Jag kan inte minnas att vi brukade göra fondue när jag var liten, så den var nog ganska så sällan använd. Jag tror inte att det är något vi kommer att köpa oss. Det räcker med vår lilla choklad-fondue…
Bakmaskinen. Den blev årets julklapp 1988, men vi har aldrig haft någon. Inte så troligt att vi kommer att skaffa nu heller.
Inte heller popcornmaskin, glassmaskin, råsaftcentrifug eller fritös har vi haft.
Däremot en elektronugn, föregångaren till mikrovågsugn, hade vi när jag var liten. Den var av märket Husqvarna, brun med en silverfärgad kupol.
Smörgåsgrillen. Det hade vi först i början av 1990-talet. P och jag har också haft en! Jag undrar var den är… Det är den hi-tech retro-prylen jag skulle kunna tänka mig att använda ju!
Natural Color System

https://www.fargskolan.se
Jag har gått på kurs om färgkunskap och färglära, samt fortsättningskurs om färgsättning och färg i inredning. men det var sjutton år sedan nu. 🙂
Jag fick veta att jag hade ett utmärkt färgseende.
NCS är fortfarande lika aktuellt nu som då. Det är ett smart färgsystem. Jag satt och kikade igenom mina pärmar med material för ett tag sedan när vi hade städning. Letade rätt på hemsidan och läste lite om NCS:
"Natural Color System®© (NCS) är det enda färgsystem som beskriver färger exakt som vi ser dem, vilket gör att det är lätt att förstå, logiskt och enkelt att använda. Alla de 10 miljoner färger som finns kan bli definierade med hjälp av NCS-systemet och få en precis beteckning.
När man har lärt sig hur NCS-systemet fungerar är det möjligt att bedöma en färgs attribut bara genom att se dess beteckning. Till exempel hur mycket svarthet, hur mycket kulörthet och vilken kulörton? Detta hjälper när man ska kommunicera och kontrollera specifikationer och identifiera färger. NCS-beteckningen beskriver de rent visuella egenskaperna hos en färg, och har ingenting att göra med hur de blandas eller dess reflektionskurva etc.
NCS-systemet utgår ifrån sex elementarfärger som uppfattas av människan som ”rena”. Till exempel, elementarfärgen röd är endast röd och inte röd med en aning gult eller en röd med lite blått. Dessa sex elementarfärger överensstämmer med perceptionen av färg i vår hjärna.
De fyra kromatiska elementarfärgerna är gul (Y), röd (R), blå (B) och grön (G) samt de två icke-kromatiska elementarfärgerna som är vit (W) och svart (S).
Alla andra färger kan beskrivas efter deras grad av visuell likhet till elementarfärgerna. Dessa likheter är de elementära attributen (gulhet, rödhet, blåhet, grönhet, vithet och svarthet).
En NCS-beteckning utgår ifrån hur mycket en färg tycks likna två eller fler av dessa sex elementarfärger.
I denna tredimensionella modell som kallas NCS Färgrymd kan alla tänkbara ytfärger placeras in och därmed ges en exakt NCS-beteckning. För att lättare förstå de delar som ingår i NCS-beteckningen delas dubbelkonen upp i två tvådimensionella modeller: NCS Färgcirkel och NCS Färgtriangel.
Ett exempel är NCS-beteckningen 1050-Y90R där 1050 beskriver färgens nyans. Nyansen, dvs graden av likhet mellan vithet (40 %) och svarthet är i detta fall 10 % och till den maximala kulörtheten 50 %. Vitheten skrivs inte ut, men är de resterande 40 % (100-10-50 = 40).
Kulörtonen Y90R beskriver graden av likhet mellan gult och rött (Y och R). Y90R beskriver en gul färg med 90 % rödhet och 10 % gulhet."
Jag köpte en bok i samband med kursen också. Goethes färglära.
Intressant det där!
Formex

https://www.formex.se/ Fotograf: Louise Billgert
Om bilden: Trenden Hägring i temautställningen Hägring sammanställd av Lotta Ahlvar, vd, Svenska Moderådet.
Idag öppnade Formex – Nordens största fackmässa för design och inredning.
och det är ju alltid kul att se och läsa om vad för trender som kommer i vår! Jag kommer tyvärr inte att vara på plats, hade varit kul… Men jag tittar in hos Frida Cult Design, istället 🙂 Hon är där.
En i familjen har i alla falla varit på mässa i veckan. P♥ har varit på IT-mässa i Göteborg. Han kom hem med en liten "mini flasher" till mig. En rosa pratbubbla där det står Hallå! Den blinkar när min (eller vilken som helst i närheten) mobiltelefon ringer. 🙂 Ungefär som Helenas pingvin, fast enklare.
