
Nu har den glade bagaren varit i farten igen! Denna gången har han bakat två mustiga limpor med mörkt lantbrödsmjöl från Kungsörnen. Hela veckan har han donat och rört om i sin surdeg, gjord efter detta receptet med grovt rågmjöl, också Kungsörnen. Idag fick vi smaka detta brödet till frukost. Gott!
Månad: december 2007
Hello Kitty

Denna fina pärmen köpte jag på bokhandeln till dottern idag!
Den stämde helt i linje med hur jag vill göra hennes nya rum; i vitt och rött.
Tidigare inlägg: Inspiration barnrum.
nyklippt
En nyklippt Nilla.
Har hunnit med lite idag på min ledig dag tack vare mamma och pappa som tog hand om barnen medan jag var hos frissan och på stan och shoppade julklappar.
Jag trivs redan i min nya frisyr. Känns lite kallt i nacken 🙂 fast jag gillar att ha det så!
Lillkillen har hosta och är hes så som tösen var i helgen. Men har är lite bättre nu så vi får hoppas att han kan vara på dagis på måndag. Nästa vecka är sista veckan på jobbet för i år. Mycket som behöver bli klart. Tänk vad fort tiden går… Ha en skön helg!
blandade önskningar
Annaoco har utmanat och peppat mig tll att skriva en önskelista.
Inte det lättaste…
Här kommer den:
1. Jag börjar såklart med att mina barn och min familj ska få vara friska
och må bra!
2. Att de stora makthavarna, och vi tillsammans ska ta miljöförstöringen på allvar. Nu.
3. Flytta till ett hus! (och kanske har vi ett nästa år.)
Jag önskar att allt ska gå fort och smidigt för jag avskyr att flytta…
4. Att vi ska kunna renovera så mycket som jag vill (speciellt badrummet och toaletten och barnrummen och…så vidare…)
och att min käre make och jag ska komma överens 🙂
5. Jag längtar till Gotland! Vill så gärna dit i sommar, eller nästa sommar…
6. Jag vill åka på ridläger! Eller en dagsutflykt i alla fall. Jag skulle vilja rida western-ridning i vacker natur!
7. En vit jul med mycket snö och ett par längdåkningsskidor och solsken!
(och ett skönt underställ.)
Fler önskningar har jag skrivit om här: Önskelista.
Ute är mörkt och kallt…

…Ute är mörkt och kallt I alla husen lyser nu överallt de tända ljusen. Då kommer någon där jag vet nog vem det är sankta Lucia, sankta Lucia…
Tösen var tärna och lillen stjärngosse idag på dagis!
Det fanns i luciatåget/tomteparaden: 5 lucior, 3 tärnor, 1 tomteflicka,
1 stjärngosse, 2 pepparkaksgubbar och resten tomtar.
Förra året: Luciatåget på dagis.
Lucia

Så mörk är natten i midvintertid
men se då nalkas Lucia
Hon kommer den goda med ljuset hit
Hon kommer med hälsning om julefrid
hon kommer med ljus i sin krona.
I mörka natten i midvintertid
vi hälsar dig väna Lucia
Välkommen du goda med ljuset hit
Välkommen med hälsning om julefrid
välkommen med ljus i din krona.
***
Ha en fin dag!
Bild: https://www.cosas.se/shop/
.
julkorten postade

ordlös onsdag
Strykjärn

Bild: https://www.philips.se/
Jag tappade mitt strykjärn i golvet idag… det gick inte så bra…
Jag har haft det länge och det har varit bra (Philips Azur). Nu behöver jag ett nytt. (helst innan jul…!)
tisdagstema – kök
I full blom!

Nu har min amaryllis slagit ut i full blom!
Julplaneringen går framåt.
Det finns klappar kvar att köpa… och julkort kvar att skriva.
Men jag har fixat med barnens kläder inför torsdagens luciafirande på dagis.
och det finns planer för Nyårsafton.
I morgon börjar P♥ sitt nya jobb. Han ser jättemycket fram emot det!
10/12
Grattis på namnsdagen till alla som heter Malin!
Dags att titta på klänningar på TV 🙂
…"Efter utdelningen följer den så kallade Nobelfesten, med stor middag i Blå hallen i Stockholms stadshus med underhållning av världsartister. Tillsammans med pristagarna är hela den kungliga familjen hedersgäster. Efter middagen vidtar dans i Gyllene salen. Pristagarna brukar åtföljas av hela sin familj.
Antalet matgäster räknas i fyrasiffriga tal, och betjäningen i form av servitörer, kockar, vaktmästare etcetera är flera hundra. Alla har lång träning flera dagar i förväg. Matsedeln hemlighålls i det längsta. Intåget av servitörerna, då maten skall bäras fram, sker i procession." https://sv.wikipedia.org/wiki/Nobelpriset
"I början av december 2007 bryter Thore benet och läggs in på Gävle lasarett, tyvärr drabbas han av en stroke och avlider den 9 december. Nya Wermlands Tidning skrev om bortgången såhär:
Han blev knappt 77 år gammal och gick bort efter några svåra år: Olycksfall, sjukdomar och värst av allt förlusten av den älskade hustrun Britt. Det senare var en personlig katastrof som tömde Thore Skogman på mycket av livsglädjen." https://sv.wikipedia.org/wiki/Thore_Skogman
Super Freak
Dagens låtar: Super Freak med Rick James från 1981
och U Can’t Touch This med MC Hammer från 1990
koziol

Bilder: https://www.koziol.de/
Nagelborste-krokodilen Dundee, pennställ-pelikanen Pelle, tejphållaren Elvis, tejphållar-snigeln Speedy, gemhållaren Curly, väskan Alice, grönsaksborsten Tweetie, trevåningsfatet Babell.
Företaget grundades 1912 av Bernhard Koziol. Haj-klädnypan Sharky kom 1991.
för redeliga män
"God morgon kära fader för redeliga män.
Gud låt er vakna glader, det är ingen dager än.
Ingen dager synes än, ingen måne lyser än.
Men stjärnorna på himmelen de blänka.
God morgon kära moder för redeliga män.
Gud låt er vakna goder, det är ingen dager än.
Ingen dager synes än, ingen måne lyser än.
Men stjärnorna på himmelen de blänka."
o s v
https://www.noside.com/nsd6061note.html
En jättefin Staffansvisa från Orust.

