
Elbil är inte för alla. Beroende på din ekonomi och hur du bor. Man får se vilka behov man har och hur man brukar använda sin bil. Hur långa sträckor man kör, hur man semestrar med mera. Vilket som passar en bäst. Det finns också tre varianter:
Hybrid (HEV) Hybrid Electric Vehicle
Laddhybrid (PHEV) Plug-in Hybrid Electric Vehicle
Elbil (BEV) Battery Electric Vehicle
Ekonomi. ”Jämförelse Elbil kontra bensinbil: Elbil (hemma): Cirka 1,5–4,5 kr per mil. Elbil (snabbladdstation): Kan kosta mellan 6–18 kr per mil, beroende på elpris och typ av laddning. Bensinbil: Cirka 14 kr per mil (vid 0,7 liter/mil och 20 kr/liter).” AI.
Så har du inte möjlighet att ladda din elbil hemma merparten av gångerna så är det inte lönande att ha den. Vi har solceller och då blir en elbil nästa naturliga steg för oss.
Miljö kortsiktigt och långsiktigt: Det är skönt att slippa avgaser när man är i trafiken. Den är tystare. Den accelererar snabbare. Den kräver mindre underhåll.
”Kortsiktigt har elbilsbatterier en miljöskuld från tillverkningen, främst på grund av utvinning av råvaror som litium och kobolt, och utsläpp från elproduktionen om elen inte är fossilfri. Långsiktigt är elbilen dock ett betydligt bättre miljöval än en fossilbil eftersom det lokala driftsutsläppet är noll. I Sverige, med en stor andel fossilfri el, uppvägs tillverkningsskulden och elbilen blir mer miljövänlig under sin livscykel, ofta redan efter ett till fyra års användning. Livslängden på batterierna är dessutom lång, och korrekt laddningshantering hjälper till att bibehålla prestanda.” AI
”Så mycket utsläpp orsakar elbilens batteri – och så kan det minskas. På grund av materialen som används och den energikrävande processen är tillverkningen av batteriet den enskilda komponent som orsakar störst utsläpp hos alla elbilar.” Elbilen.